Miljöfrågorna överskuggar allt

Miljön är inte alltid inne, utan helt ute ibland, då samhällsdebatten sker någon annan stans, på en annan planhalva. Och det är synd, för om vi inte är rädda om vår livsmiljö på kort och lång sikt, då är inga andra frågor nödvändiga att diskutera. Så enkelt är det.
Den 5 juni, firar vi Internationella miljödagen. Vi inom centerrörelsen har under många år uppmärksammat denna gröna dag, då miljön får stå i fokus. Men precis som för Internationella kvinnodagen 8 mars, så går intresset i vågor. Om en månad eller kanske mer kommer miljöfrågorna att blomma upp igen. Det kan jag säga nästan tvärsäkert. Östersjön kommer att vara grön och likna rabarbersoppa. Algblomningen har tyvärr blivit ett lika ovälkommet sommartecken vid bryggorna som myggorna.
Ska vi ännu ett år stå vid sidan och titta på? Nej, det tycker jag inte. Vi har aldrig råd att stå med armarna i kors och invänta katastrofen. Vi kan handla. Centerpartiet har föreslagit en Östersjöregering för att grannländerna gemensamt ska agera för att rädda sitt innanhav. Sverige kan inte på egen hand rena ett helt hav, det måste ske gemensamt.
Jag tror också mycket på vårt förslag i vårt gröna manifest att begränsa tillflödet av näringsämnen (kväve och fosfor) genom att införa utsläppsrättigheter. Det kan tyckas byråkratiskt och kryptiskt, men när tidigare metoder inte haft den minsta effekt, så är detta väl värt att prova.
Ett rent, badbart hav, där också torsken trivs som fisken i vattnet, är en grön dröm som jag vill se förverkligad. Jag är nog inte ensam om den, många delar nog ett starkt miljöengagemang utan att riktigt veta hur det bäst kan uttryckas.
Jag är övertygad om att det är de många små stegen, varje människas insats, som leder till den stora förändringen.


Kommentarer
Postat av: Lars Hedbom

Hej,

Vill bara säga lycka till i valet och att du bör kolla länken i www.centerpartietval06.se, just nu funkar den inte som det ska.

Hälsningar

Lars Hedbom


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback