Behövs ny energi till sossevalrörelsen i Kalmar?

 Kan inte sossarnas majbrasa i Kalmarsundsparken få fyr utan att Kalmar Energi, är med och brassar på med sponsringspengar?  Det till hälften kommunalt ägda energibolaget som har en fd riksdagsman ( s ) Bengt Kronblad, som ordförande. Att ett kommunalägt bolag går in och sponsrar Valborgsmässofirandet , osar illa. Det verkar som att ordföranden i bolaget kört sitt race… marknadschefen på Kalmar Energi, Staffan Larsson säger i dagens Barometern att man inte tidigare samarbetat med något politiskt parti. Medan ordförande, Bengt Kronblad hävdar att man deltagit i många aktiviteter med ett enskilt politiskt parti, trots detta kan han inte minnas något sådant arrangemang, det kanske har kanske gått upp i rök?

Har Kalmar Energi som leverantör av el i sommarstugan, nu bllir det dags att byta energileverantör, tyvärr måste jag ju vara nätkund här i Kalmar.

Tyvärr funkar inte
www.barometern.se  länken till artikeln just nu när jag skriver, men den kommer säkert upp under dagen,


Vad finns i tanken Johan Persson?

Har skrivit en interpellation till komunalrådet Johan Persson, är det bara för syns skull som vi har miljöbilar i kommunen?

 

 Vad finns i tanken, Johan Persson?

Regionförbundet och kommunerna i Kalmar län har beslutat om att konvertera från fossil energi till förnyelsebar sådan, effektivisera energianvändningen i alla led och sektorer, producera förnybar energi samt tjänster och produkter som underlättar övergången till ett fossilbränslefritt samhälle. Man har också beslutat om att omställningstakten ska ökas genom ett samlat agerande i de frågor som kommuner och landsting äger själva, exempelvis fordon och transporter. Kalmar län och dess kommuner ligger i framkant i landet.

Dagligen ser vi bilar med dekaler där man kan läsa att Kalmar kommun kör miljövänligt. En rese- och transportpolicy är antagen i kommunfullmäktige den 26 februari 2007, som tydligt anger riktlinjer för inköp/leasing av fordon gällande alkolås, säkerhet och miljö. Där står också att miljöfordon bör tankas med rekommenderat miljöbränsle.

Gröna bilister genomförde våren 2007 en ranking bland landets kommuner. Där kom Kalmar kommun på en mycket hedrande delad åttonde plats tillsammans med åtta andra kommuner. Just nu samlar Gröna bilister in underlag från kommuner och landsting för att sammanställa 2010 års ranking.

Genom media, samtal med personalen på macken där jag tankar och samtal med vänner får jag tydliga signaler som säger att många miljöbilar, både privata och offentliga, tankas med fossila bränslen trots att de är utformade för förnybara bränslen.

Därför vill jag få svar på några frågor om vad de bilar som Kalmar kommun äger, leasar eller långtidshyr drivs med:

1. Hur många bilar äger, leasar eller långtidshyr Kalmar kommun inkl. de kommunala bolagen?

 

2. Hur många av bilarna är s.k. miljöbilar? Har samtliga förvaltningar och bolag samma krav och möjligheter att ha en miljövänlig bilflotta?

 

3. Hur mycket energi har förbrukats för kommunala vägtransporter?

a) Ange hur mycket bränsle som förbrukats vid kommunala vägtransporter de senaste tre åren uppdelat per bränsleslag. Där miljöbilarnas förbrukning av E85 i liter och gas i normalkubikmeter redovisas i förhållande till samma bilars förbrukning av fossila bränslen (redovisning förvaltningsvis).

b) Ange även förbrukningen i mil, med jämförelse mellan fossila bränslen och

förnyelsebara bränslen (redovisning förvaltningsvis).

 

4. Om det finns några skillnader mellan de olika förvaltningarnas och bolagens förbrukning av förnybara bränslen, hur analyserar du orsaken?

 

5. Om det visar sig att bilarna, som används i kommunala vägtransporter körs på fossilt bränsle trots att de är miljöbilar, vad har du då för planer för att förändra detta?

 

6. I Kalmar kommuns rese- och transportpolicy står att alla kommunanställda som kör i tjänsten bör ha genomgått en utbildning i ECO-driving. Hur många inom målgruppen har den utbildningen i dag? Hur ser tidsplanen ut för att nå det målet?

 

7. Finns det skillnader som kan viktas ur ett jämställdhetsperspektiv, både vad det gäller tillgång till miljöfordon och drivmedelsinköpen?

 

8. I policyn framgår även att man ska utveckla möjligheten till digitala möten och inför varje resa pröva den möjligheten i stället för att resa. Hur mycket används digitala möten? Var finns tekniken? Finns kunskap om var och hur man kan kommunicera via webben (ej Skype) hos samtliga förvaltningar och bolag?

 

9. Hur ser du på möjligheterna för Kalmar kommun, att nå länets mål, Kalmar No Oil 2030?

 

 

 

 


Brist på lov om LOV

Beslutet om införandet, eller inte införandet  av LOV, Lagen om valfrihet,  i Kalmar kommun drar ut på tiden.

Under ett års tid har frågan utretts till en kostnad av över en miljon kronor, som Kalmar kommun erhållit av socialdepartementet , dvs Alliansregeringen.

Månad efter månad har majoriteten ” LOV:at” att frågan ska upp till beslut, men nu kan vi konstatera att ärendet inte kommer upp vid aprilnämnden heller.

Varför ger inte majoriteten i Kalmar då äldre som har behov av hemtjänst, möjligheten att välja vem som ger hjälp och service. Varför lägger man inte fram förslaget på nämndens bord? Varför denna beslutsvånda, S, V och Mp, det borde väl vara lätt att ena sig i en så viktig fråga för våra äldre i Kalmar, som man dessutom lagt så mycket pengar på.


Brist på lov om LOV

Beslutet om införandet, eller inte införandet  av LOV, Lagen om valfrihet,  i Kalmar kommun drar ut på tiden.

Under ett års tid har frågan utretts till en kostnad av över en miljon kronor, som Kalmar kommun erhållit av socialdepartementet , dvs Alliansregeringen.

Månad efter månad har majoriteten ” LOV:at” att frågan ska upp till beslut, men nu kan vi konstatera att ärendet inte kommer upp vid aprilnämnden heller.

Varför ger inte majoriteten i Kalmar då äldre som har behov av hemtjänst, möjligheten att välja vem som ger hjälp och service. Varför lägger man inte fram förslaget på nämndens bord? Varför denna beslutsvånda, S, V och Mp, det borde väl vara lätt att ena sig i en så viktig fråga för våra äldre i Kalmar, som man dessutom lagt så mycket pengar på.


Kvällskaffet i Kalmar stadshus gav både besk och orättvis eftersmak

Jag är så besviken på Kalmar kommun och dess ledning.

För ca 10 oktober 2008 år sedan blev Kalmar med pompa ståt diplomerade som Fair Trade city. Detta innebär bla att Kalmar ska servera Rättvisemärkt eller kaffe med likande märkning i sina kaffeautomater och kaffekannor.  

I kväll var jag på ett möte i stadshuset och vad ser jag då i fikarummet, utanför Kommunalrådet Johan Persson (s ) dörr?  Där står 6 lådor Gevaliakaffe märkta med stadshuset. Gevalias kaffe har ingen märkning såsom Rättvisemärkt eller likande som kriterierna för att bli en Fair Trade city säger. Alltså bluffar Kalmar kommun när man rapporterar till organisationen Rättvisemärkt för att få fortsätta att vara Fair Trade, och fått en ny certifiering våren 2010

Jag är mycket besviken på Kalmar kommun och dess ledning som inte följer de åtagande man tagit ansvar för när man blir en Fair Trade city.

 

Länk till Rättvisemärkts hemsida där Kommunalråden Johan Persson ( s) Bertil Dahl ( v ) och Jonas Löhnn ( mp ) tar emot certifieringsdiplomet som bevis för att Kalmar är en Fair Trade city

http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/fairtradecity.htm