Vad finns i tanken Johan Persson?

Har skrivit en interpellation till komunalrådet Johan Persson, är det bara för syns skull som vi har miljöbilar i kommunen?

 

 Vad finns i tanken, Johan Persson?

Regionförbundet och kommunerna i Kalmar län har beslutat om att konvertera från fossil energi till förnyelsebar sådan, effektivisera energianvändningen i alla led och sektorer, producera förnybar energi samt tjänster och produkter som underlättar övergången till ett fossilbränslefritt samhälle. Man har också beslutat om att omställningstakten ska ökas genom ett samlat agerande i de frågor som kommuner och landsting äger själva, exempelvis fordon och transporter. Kalmar län och dess kommuner ligger i framkant i landet.

Dagligen ser vi bilar med dekaler där man kan läsa att Kalmar kommun kör miljövänligt. En rese- och transportpolicy är antagen i kommunfullmäktige den 26 februari 2007, som tydligt anger riktlinjer för inköp/leasing av fordon gällande alkolås, säkerhet och miljö. Där står också att miljöfordon bör tankas med rekommenderat miljöbränsle.

Gröna bilister genomförde våren 2007 en ranking bland landets kommuner. Där kom Kalmar kommun på en mycket hedrande delad åttonde plats tillsammans med åtta andra kommuner. Just nu samlar Gröna bilister in underlag från kommuner och landsting för att sammanställa 2010 års ranking.

Genom media, samtal med personalen på macken där jag tankar och samtal med vänner får jag tydliga signaler som säger att många miljöbilar, både privata och offentliga, tankas med fossila bränslen trots att de är utformade för förnybara bränslen.

Därför vill jag få svar på några frågor om vad de bilar som Kalmar kommun äger, leasar eller långtidshyr drivs med:

1. Hur många bilar äger, leasar eller långtidshyr Kalmar kommun inkl. de kommunala bolagen?

 

2. Hur många av bilarna är s.k. miljöbilar? Har samtliga förvaltningar och bolag samma krav och möjligheter att ha en miljövänlig bilflotta?

 

3. Hur mycket energi har förbrukats för kommunala vägtransporter?

a) Ange hur mycket bränsle som förbrukats vid kommunala vägtransporter de senaste tre åren uppdelat per bränsleslag. Där miljöbilarnas förbrukning av E85 i liter och gas i normalkubikmeter redovisas i förhållande till samma bilars förbrukning av fossila bränslen (redovisning förvaltningsvis).

b) Ange även förbrukningen i mil, med jämförelse mellan fossila bränslen och

förnyelsebara bränslen (redovisning förvaltningsvis).

 

4. Om det finns några skillnader mellan de olika förvaltningarnas och bolagens förbrukning av förnybara bränslen, hur analyserar du orsaken?

 

5. Om det visar sig att bilarna, som används i kommunala vägtransporter körs på fossilt bränsle trots att de är miljöbilar, vad har du då för planer för att förändra detta?

 

6. I Kalmar kommuns rese- och transportpolicy står att alla kommunanställda som kör i tjänsten bör ha genomgått en utbildning i ECO-driving. Hur många inom målgruppen har den utbildningen i dag? Hur ser tidsplanen ut för att nå det målet?

 

7. Finns det skillnader som kan viktas ur ett jämställdhetsperspektiv, både vad det gäller tillgång till miljöfordon och drivmedelsinköpen?

 

8. I policyn framgår även att man ska utveckla möjligheten till digitala möten och inför varje resa pröva den möjligheten i stället för att resa. Hur mycket används digitala möten? Var finns tekniken? Finns kunskap om var och hur man kan kommunicera via webben (ej Skype) hos samtliga förvaltningar och bolag?

 

9. Hur ser du på möjligheterna för Kalmar kommun, att nå länets mål, Kalmar No Oil 2030?

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback