Kvällskaffet i Kalmar stadshus gav både besk och orättvis eftersmak

Jag är så besviken på Kalmar kommun och dess ledning.

För ca 10 oktober 2008 år sedan blev Kalmar med pompa ståt diplomerade som Fair Trade city. Detta innebär bla att Kalmar ska servera Rättvisemärkt eller kaffe med likande märkning i sina kaffeautomater och kaffekannor.  

I kväll var jag på ett möte i stadshuset och vad ser jag då i fikarummet, utanför Kommunalrådet Johan Persson (s ) dörr?  Där står 6 lådor Gevaliakaffe märkta med stadshuset. Gevalias kaffe har ingen märkning såsom Rättvisemärkt eller likande som kriterierna för att bli en Fair Trade city säger. Alltså bluffar Kalmar kommun när man rapporterar till organisationen Rättvisemärkt för att få fortsätta att vara Fair Trade, och fått en ny certifiering våren 2010

Jag är mycket besviken på Kalmar kommun och dess ledning som inte följer de åtagande man tagit ansvar för när man blir en Fair Trade city.

 

Länk till Rättvisemärkts hemsida där Kommunalråden Johan Persson ( s) Bertil Dahl ( v ) och Jonas Löhnn ( mp ) tar emot certifieringsdiplomet som bevis för att Kalmar är en Fair Trade city

http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/fairtradecity.htm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback