Rättvisa fyrverkerier igen

Kalmar den 11 dec 2008


Öppet brev till Barometerns chefredaktör Gunilla Sax:

Återigen Ingen rök utan eld /  Ont krut förgås inte så lätt


För snart ett år sedan ställde jag några frågor till Barometerns chefredaktör Gunilla som då hette Andreasson.

Jag ställde frågade vilka krav man från Barometern/OT ställer när man handlar in fyrverkeripjäserna till de stora festliga nyårsfyrverkerierna i Kalmar och Oskarshamn på nyårsafton. Nu börjar 2008 lida mot sitt slut och jag hoppas att vi även i år få se det fina fyrverkeriet som Baromtern/OT bjuder på.

Under 2008 har Kalmar kommun ansökt om och blivit diplomerad som Fairtrade City, som innebär att Kalmar har börjat sin resa mot att ta mer etiska hänsyn i sina inköp. Miljöfrågorna är om möjligt mer aktuella nu än någonsin. Frågorna jag ställde för snart ett år sedan och som jag ställer nu igen är:

Hur har ni försäkrat er om att kraven på miljön i samband med produktion och avfyrande av fyrverkerier säkerställs?

Min nästa fråga är: Hur har ni undersökt om arbetsmiljön och övriga förhållanden för de som tillverkar fyrverkeripjäserna är "Rättvisa"?

I ditt svar förra året skrev du att de större pjäserna tillverkas i Europa, men att vissa pjäser tillverkas i Kina. Har ni följt upp hur produktionen av fyrverkerier utförs? Har ni ställt ytterligare krav på "rättvisa arbetsförhållanden" under produktion och transporter?

Vi har alla möjligheter att arbeta för en mer hållbar värld, med utrymme för hänsyn till både människa och miljö. Därför uppmuntrar jag alla politiker, näringsidkare och enskilda konsumenter att efterfråga mer hållbara produkter. Våra val gör skillnad!

Ingegerd Petersson, Kalmar

Ordförande Världsbutiken i Kalmar och Centerpartist


Kommentarer
Postat av: Rebecca Sv

Ha en trevlig kväll. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback