Besök i den lilla lilla staden

Ja, precis så kändes det i dag när jag gjorde Borgholm under några timmar. På vägen dit blev jag nästan lyrisk, när jag började andas lugnt och insåg vilken fantastisk vinterdag det är i dag, trots gråmulet och duggregn. Att köra på 135:an med alvarsmark på båda sidorna om vägen. Att se de låga lavaklädda stenmurarna, den karga marken och de vindbitna träden och enbuskarna så långt ögat når genom bilens fönster. Ja då känner jag att varför resa längre än till Öland?
När jag sedan på höger sida om vägen ser Kungsgårdens vita magasin, som påminner om en sydeuropeisk boning med sina små fönstergluggar och de vitkalkade väggarna, ja då vill jag stanna och andas in långsamt?.
Så tog jag mig samman åkte vidare och in i Borgholm, Storgatan var full av bilar, men nästan tom på människor. Jag parkerade utefter Trädgårdsgatan, givetvis fri parkering och gott om platser.
Hade för avsikt att köpa fint ullgarn, på Ullcentrum, till min DO REDO tunika, det var liksom avsikten med besökt i Borgolm. Men nej där var stängt, ja jag har all förståelse för detta.

Tog en sväng in på Röda Korsets Second hand, hittade en liten kul såsslev i svart plast för fem kronor, samt sked, gaffel och kniv, i rostfritt till min son John, som ska åka till Indien och luffa runt.Jag (oroliga mamman) tror att han behöver ha med sig ett bestikset.

Gick vidare genom staden, kikade in i en klädbutik med rea, men nej. Gick in på syskrinet, nöp i några tyger, men jag behöver nog inget tyg idag. Hade För avsikt att även besöka RIA:s second hand och där fyndade jag. Flera par bambustickor, några virknålar, en kul stickbok, från 1986, ( pinsamt mode, det som var så snyggt då) samt ett par stora rullar tråd som jag tror är till att sy overlock med. Är på jakt efter en overlock maskin, tror det underlättar och förbättrar resultatet på mina DO REDO projekt.
Så en sväng in i blomsteraffären, där dom brukar ha så spännade blommor. Idag blev det tre lila tulpaner på lök. Efter detta tog jag med bilen svängen runt Kroppkakeboden i Borgolm, så härligt, nykokta kroppkakor med hem till kvällen, vilken fest.
Ja vad vill jag säga med detta? Att en eftermiddag i den lilla nästan folktomma staden var som ett balsam för min själ. Att den lugna lunken, det gråa vädret och det exotiska som vår grannstad Borgholm är, det blev ett vitaminpiller för mig. Och så fina tulpanerna blev i en hög glasvas, ni skulle se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback