Kommentar från Barometerns chefredaktör Gunilla Andreasson ang. öppet brev

Mitt förra inlägg, som jag skrev på nyårsdagen, var ju ett Öppet brev till tidningen Barometern som arrangerar ett stort fyrverkeri på Nyårsafton i Kalmar.
Nu finns svaret på nätet,

http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/politiker-vill-se-miljovanliga-fyrverkerier(408981).gm



Nedan har jag även klistrat in inlägget. Till min glädje ser jag att Tomten redan kommenterat artikeln. Jag hoppas på fler kommentarer och synpunkter, både här på bloggen och i Barometerns nätkommentarer.
Hälsar Ingegerd

Politiker vill se miljövänliga fyrverkerier

Kalmar i dag 20:09 | Uppdaterad i dag 20:22

Miljövänliga och rättvisemärkta fyrverkerier. Det vill centerpartisten Ingegerd Petersson se nästa gång Barometern-OT firar nyår i Stadsparken i Kalmar och i hamnen i Oskarshamn.

LäS MER

I ett öppet brev till Barometern-OT skriver hon att hon i och för sig uppskattar fyrverkerier och gärna vill se dem, men att hon vill att de ska vara miljövänliga och tillverkade med rättvisa metoder.
"Nu ställer jag frågan till tidningen Barometern-OT, som ger oss som bor i Kalmar och de som bor i Oskarshamn en fantastisk upplevelse i form av ett stort nyårsfyrverkeri varje år. Är ni beredda att börja ställa krav på rättvisemärkta och miljövänliga fyrverkeripjäser till 2008 års fyrverkeri?"
Gunilla Andreasson, chefredaktör på Barometern-OT, svarar:
- Det är väldigt svårt att prata miljövänlighet och fyrverkerier samtidigt, eftersom fyrverkerierna är sammansmältningar av kemikalier som reagerar och ger de vackra färgerna. Göteborgsföretaget som producerar våra fyrverkerier är seriösa och har en miljömedvetenhet, de har till exempel tagit bort blyet ur pjäserna och de följer alla krav som myndigheterna ställer.
- Vi vill gärna fortsätta med våra fyrverkerier, den glädje och fest de sprider väger ändå upp det, tycker jag, fortsätter hon.
Hur är det med rättvisemärkning då?
- Våra fyrverkerier tillverkas bland annat i Kina, men en stor del kommer från Italien, Spanien och Tyskland. De största pjäserna är tillverkade i Europa. Vad jag har lyckats få reda på finns det ingen rättvisemärkning vad det gäller fyrverkerifabriker, men vår leverantör besöker regelbundet Kina för att försäkra sig om att fyrverkerierna håller hög kvalitet. Man kan anta att högre kvalitet på produkten också ger bättre miljö och högre löner och den dialogen fortsätter vi med leverantören.


Bild: Pelle Johansson

Pelle Johansson
[email protected]
Telefon: 0480-592 17


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback