Rättvisemärkt Nyårsfyrverkeri 2008, Ja tack




Ingen rök utan eld/Ont krut förgås inte så lätt. -Ja båda talesäten passar in på den stora miljöpåverkan vi utsatt oss och vår miljö och våra medmänniskor för under det senaste dygnet. Jag tänker på alla Nyårsfyrverkerier som avfyrats. Visst är det festligt med fyrverkerier, jag gillar när det blixtrar och dundrar och de fantastiska stärnfallen som vi ser mot den mörka vinterhimlen.


Men var finns miljötänkandet, det frigörs tydligen en mängd metaller som inte är bra för miljön.  Dessutom kan vi ju bara gissa hur det står till på de fabriker där våra fyrverkeripjäser tillverkas. Mig veterligen tillverkas inga fyrverkerier i vår del av Europa. Nu gissar jag bara, men visst finns det anledning att tro att arbetsmiljön för de anställda på fyrverkerifabrikerna långt bort i Asien inte stämmer med de krav vi här ställer på arbetsmiljö osv.

Vi vet att det tar tid att ställa om tillverkning, produktutveckling osv, men nu är det hög tid att påbörja den delen av miljöarbetet som lätt går upp i rök, men sätter spår i miljön för all framtid och tvingar människor att jobba under icke hälsosamma villkor.


Vi kommer i håg hur snabbt pappersindustrin ställde om när vi konsumenter inte längre ville ha klorblekt papper. Nu går det inte att jämföra svensk processindustri och företag i andra världsdelar, men det är vi konsumenter som till syven och sist bestämmer


Nej till nästa nyårsfirande vill jag både se fyrverkerier och själv tända på pjäser som är både miljövänliga och tillverkade under rättvisa metoder.


Nu ställer jag frågan till tidningen Barometern OT,  som ger oss som bor i Kalmar och de som bor i Oskarshamn en fantastisk upplevelse i form av ett stort nyårsfyrverkeri varje år. Är ni beredda att börja ställa krav rättvisemärkta och miljövänliga fyrverkeripjäser till 2008 års fyrverkeri. Det skulle ge oss alla en känslomässigt bättre upplevelse och tidningen skulle bli opinionsbildare i den här så viktiga frågan.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback