Politkervecka så fel

Många intryck, massor av kontakter och vilken kunskap man skaffar när man är några dagar i Almedalen. Politikervecka kallas ju ofta tumultet i Almedalen v 28 varje år. I år var det 40 års jubileum dessutom. Men så fel, att kalla det politikervecka, visserligen är dom där alla partiledarna, ministrarna och vi vanliga fritidspolitiker. Men så många fler...

Vi, jag och några från Världsbutiken åkte dit på måndagen, fantastiskt att åka från Grankullavik på Öland, Två timmars båtresa. Vi var givetvis nyfikna på Rättvisemärkt, hur dom kampanjar osv. Massor av seminarier som berör ämnet. Två dagar tillsammans med icke politiker, som åkte därifrån helnöjda och med massor av inspiration för att jobba vidare med världsbutiken.

På tisdagskvällen kom mina styrelsekollegor och personal från Hela Sverige ska leva, till Gotland, nu var det dags att byta kostym och bli landsbygdsföreträdare. Inte så stort steg, allt handlar ju egentligen om hållbarhet.
Återigen seminarier och föreläsningar finns hur mycket som helst, någon sa att det var 600 seminarier under veckan....

Jag provkörde en elbil, spännade, Fortum i Stockholm har placerat ut ett antal "elcentraler" så att man kan tanka sin bil. Kul att Borgholm ligger så långt fram med elbilar inom hemtjänsten. En eftermidag gick jag ombord på Briggen Gerda, som har haft Pataholm som hemma hamn, men nu är nyrenoverad och har sin hamn i Gävle. Där ville man synligöra sin ansökan som Kulturhuvudstadsår och bjöd bla in på Wiskeyprovning, det var Mackmyra vi fick testa.... Spännande och smakfullt. Nej att kalla Almedalen för politkervecka tycker jag är fel, vilken härlig folkfest för oss som är intresserade av olika samhällsfrågor... Seminarier av högsta kvalitet, ett utbud av ämnen som är helt fantastiskt och dessutom mat och dryck serverat till besökare. Jag hoppas många "vanliga" männsikor vågar sig till Almedalen nästa år... Testa, en fantastisk upplevelse, ett enda stort mingelparty..... som kan rundas av med några semesterdagar på Gotland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback