Vårkänslor

- ja det är väl det minsta, i år kom sommaren med en gång.  I morse när jag hämtade tidningen så riktigt översköljdes jag av den ljuvliga doften från grannens hägg. Nog hade han rätt skomakaren som enligt sägnen "tog ledigt mellan hägg och syren".

Nu rusar det på som aldrig förr tycker jag, har varit på Öland måndag tisdag med Övervakningskomittén för stödet till landsbygden. Dvs den kommitté som ska övervaka så att de EU bidrag som ska betals ut för att stödja och utveckla landsbygden används på det sätt som det är tänkt. Vi sammanträder två gånge rom året och detta var det andra tillfället jag var med på. Första daegn var formell, med beslut om att lägga 2007 års verksamhet till handlingarna.... Vi var på Halltorp och det är ju fantastiskt att få vara där. I går ägnades dagen åt studiebesök på den öländska landsbygden. Vi var på Vickleby gård, Håks Vingård, hos familjen Velin, och avslutade hos Betsy och Göran Gottfridsson, fick lära en del om sparrisodling och träffa ännu ett par entusiastiska entrepenörer. Öland visade upp sig från sin bästa sida och på eftermiddegn stannade vi till på Alvaret och där hade LRF avdelningen dukat upp fika med bullar och kakor, jag är övertygad om att formkakorna var bakade på smör eller hur Gerd Åstrand?  som var en av de som bjöd oss på kaffe.

Det var en mycket lärorik dag där jag fick mycket kunskaper om den öländske lantbrukarens förutsättningar. Nu var vi bara på södra Öland, en runda upp i norr i de karga byarna hade ju gett ytterligare ett perspektiv.

http://www.ostran.se/nyheter/oeland/med_ansvar_foer_35_miljarder

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback