Hur använder Kalmar kommun sin status som Fair Trade city?


Jag skrev i bloggen den 8 juli att jag med glädje kunde konstatera att organisationen Rättvisemärkt fått två fina utmärkelser i Almedalen. Toppen.

Idag var jobbade jag som volontär några timmar i Världsbutiken i Kalmar, som säljer främst Rättvisemärkta varor, både mat och hantverk. Vilken rusch i butiken, tror aldrig jag haft så många kunder/besökare i butiken som i dag. Visst det är semester...

Men hur tar Kalmar kommun vara på varumärket Rättvisemärkt och Fair Trade?

Kalmar satsar mycket på information. Det sätts upp informationstavlor vid infarterna, det är nya flaggspel för kulturen i slottsallén, hemsidan visist.se  är några exempel. Janog satsas det på marknadsföring. Men varför tar inte Kalmar kommun tillvara på ett av Sveriges och kanske länderna i Nords hetaste varumärke? Ett varumärke som man kan använda sig av i egenskap av att vara en Fair Trade city? Ett varumärk som visar på viljan hos kommunen att verka för Rättvis handel och ett aktivt informationsarbete.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback