Mat och kulturresa utan agenda 21

 

Underbar solig höstdag, körde ner till Voxtorp, Lilla skafferiet, handlade kött och charkuterier där. Köttet är ekologiskt, på väg till att bli Kravcertifierat. Ska bli spännande att smaka deras omtalade lammkorv. Vi behövde potatis och grönsaker, så nästa stopp blev Solmarka i Arby. Där hade dom även ett stort sortiment av kryddor i fantastiskt vackra förpackningar. Köpte kardemumma, kanel, nejlikor och kryddpeppar, allt ekologiskt. Nästa stopp blev Wirblads i Smedby, det var dit vi tänkt åka från början, deras rökta skinka är så god.

 Nu går vi vidare till kulturen,  i Smedby hade hembygdsföreningen julmarknad i gamla Gästis. Köpte lite lotter och godis, kontanterna var nämligen slut efter en icke planerad gårdsbutiksrunda. Gunnel som varit oprdförande många år i hembygdsföreningen sålde fantastiskt vackra handvävda disktrasor.  Ska ta med kontanter i plånboken nästa gång och köpa några, perfekt som present och tillverkat av lin.

Som avslutning blev det vernissagen på sydosten på Kalmar konstmuseum. Många bekanta att mingla med, och så grattis till Cecilia Ribbing som deltar i utställningen med en fantastik broderad väggbonad. Kul med alla kommentar om katter, barn och pannkakor som varit senaste dagarnas media för min del.

 

Så var det det där med Agenda 21, knepigt med gårdshandel, för långt att cykla, även om jag använder min Hybridcykel.  Men det är klart, nu tog vi en ytterlighet åt andra hållet. Niklas bil har väldigt många cylindrar och drar väldigt mycket bensin misstänker jag. Får ta min bil nästa gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback