ICA och Gevalia lurar kunder, det är O-RÄTTVIST

Stora affischer utanför en av Kalmars ICA butiker gör falsk reklam.


I Kalmar gör ICA Södercentrum med stora affischer reklam för Gevalia. Extrapris, köp två paket Gevalia för  57 kr, gäller ej Rättvisemärkt. Ja visst drar det uppmärksamheten till sig, Rättvisemärkt och Gevalia.

Givetvis kunde personalen i ICA butiken inte hitta något Rättvisemärkt Gevalia kaffe. Förklarade det med att just den butiken inte har hela sortimentet. Ingen ansvarig för butiken fanns på plats på lördagseftermiddagen och det är förmodligen inte den lokala ICA butiken som är ute med vilseledande reklam utan någon annonsansvarig högre upp i hierarkin på Gevalia eller/och ICA.

Eftersom jag har förkovrat mig om Rättvisemärkt och Fair Trade så har jag en del kunskaper, tillräckligt för att veta att Gevalia har inget  Rättvisemärkt kaffe. Gå in på Gevalias hemsida och sök, finns ingen träff blir svaret.

Skrämmande att två så stora och etablerade företag använder så felaktig och vilseledande information i sin reklam. ICA Stig och Gevalias oväntade gäster har ju gått hem i folkhemmet men nu gör de båda matjättarna ett rejält övertramp. Undrar vad PLUS Sverker säger om denna vilseledande marknadsföring. Jag ska fråga honom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback