Demokratihot med stängt bibliotek

”Alla ska kunna ta del av kulturen oavsett plånbok”, skriver Håkan Juholt på DN-debatt den 21 april. Jag hoppas att hans partikamrater i Kalmar också läser den artikeln. Just nu har samtliga bibliotek i Kalmar stängt 4 dagar. Långfredag, Påskafton, Påskdagen och Annandagpåsk.  Blev uppmärksammad på detta när jag träffade några bekanta som absolut inte har råd att prenumerera på en dagstidning, ja som förmodligen inte ens kommer att ha möjlighet att prioritera att köpa ett lösnummer av en lokaltidning eller rikstidning. Dessa personer har inte Internet hemma och kommer ju inte åt någon dagstidning på nätet heller. Hur många av oss skulle nöja sig med att ofrivilligt inte kunna läsa sin mejl på 4 dagar?  I Kalmar har vi har vackra skrivningar om hur man vill att alla i Kalmar ska vara delaktiga, ha möjlighet att skaffa information och inte minst ska biblioteken vara en mötesplats.

Jag gjorde en liten koll på hur det ser ut i residensstäderna närmast oss. Det är de kommuner som vi ofta jämför oss med i kommunala sammanhang. Växjö, Karlskrona och Halmstad har samtliga öppet på Påskafton. Kristianstad visar inga speciella påsk öppettider.  Alltså har samtliga huvudbibliotek i jämförelsekommunerna, utom Kalmars öppet på påskafton. Det här rimmar illa med Kalmar höga ambitioner. Under våren har vi sett stora kampanjer  ”Låna dig rik” . Men kommer man inte in i biblioteket så kan kampanjens slogan få en bitter eftersmak.

Några av jämförelsekommunernas bibliotek angav också vilka tider man har öppet på Valborgsmässoafton, oftast något mindre än en vanlig lördag. På Kalmar finns ingen notering om Valborgsmässoaftons tider.

Jag vill verkligen trycka på att personalen på våra bibliotek gör ett väldigt bra arbete, är serviceinriktade och gör allt för att hjälpa till. Det här är en fråga för politiken.

På Kultur och fritidsnämndens sammanträde den 14 april klubbade dessutom majoriteten igenom att biblioteket ska öppnas först kl 10 på torsdagar, något som jag motsatte mig. Alltså begränsar man tillgängligheten ytterligare,  Påskstägningen nämndes aldrig.

I sin debattartikel målar Juholt upp ett stort svart hot, privata bibliotek, där enbart ett förlags böcker finns tillgängliga. Som folkbildare ser jag självklart att biblioteken ska öppna för allas önskemål och erbjuda ett brett utbud av böcker och andra medier och dit ska alla ha möjlighet att komma.

Jag hoppas att Juholts partikamrater i Kalmar läser debattartikeln, och tar sig en funderare. Alla de som inte har tillgång till dagstidningar och internet hemma och som läser sin tidning och använder Internet får vänta tills på tisdag.

Jag kommer att driva frågan om att ha ett öppet bibliotek, exempelvis kan dagstidningsrummet som också har datorer för besökare öppna tidigt på morgonen, så att morgonpigga och  de som kommer med bussar och har en stund över innan skolan eller arbete börjar kan gå in på vårt centralt belägna bibliotek, läsa tidningen kolla mejlen osv. Socialförvaltningen och Omsorgsförvaltningen har ett volontärprojekt tillsammans. Det kan vara en möjlighet att ha volontärer på plats i tidnings/datarummet de tidiga morgontimmarna.

Kan inte låta bli, läste på Facebook, att en god vän till mig som bor i Piteå som ska besiktiga sin bil på Bilprovningen  i dag på Långfredagen. Lite konkurrens kanske inte är fel…

 

 

I sin debattartikel målar Juholt upp ett stort svart hot, privata bibliotek, där enbart ett förlags böcker finns tillgängliga. Som folkbildare ser jag självklart att biblioteken ska öppna för allas önskemål och erbjuda ett brett utbud av böcker och andra medier och dit ska alla ha möjlighet att komma. hoppas att Juholts partikamrater i Kalmar .

 

 

  




http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/stangda-bibliotek-i-kalmar-uppror(2738572).gm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback